Cultuursensitief werken
Iedereen die werkt in een organisatie, kan over interculturele verschillen en de issues die dat oplevert, meepraten. We hebben steeds vaker te maken met cliënten met een andere culturele achtergrond dan de westerse. Wat voor de een vanzelfsprekend is, is voor de ander helemaal niet zo gewoon. Onvoldoende besef van elkaars culturele achtergrond kan leiden tot misverstanden, irritaties, frustratie en zelfs conflicten.
Kennis van onderlinge relaties tussen individualistische en collectivistische culturen, een systeem van andere normen, waarden en leefregels, is een must om elkaar te begrijpen. Het vraagt een attitudeverandering en andere vaardigheden in de communicatie. De training interculturele communicatie helpt u hierbij.
Geregeld voelt de westers georiënteerde professional zich machteloos en worden soms goed bedoelde initiatieven ondernomen die juist averechts uitpakken.
Wat voor de een vanzelfsprekend is, is voor de ander helemaal niet zo gewoon. En zonder het te willen, praten we langs elkaar heen.
Omgaan met mensen met diverse culturele achtergronden vraagt een attitudeverandering en andere vaardigheden in de communicatie.
Loopt u in uw organisatie tegen interculturele vraagstukken aan?
Duur van de training
De training kan in verschillende tijdsduren (1/2 dag, 1 dag, 2 dagen etc.) worden afgenomen, waarbij de inhoud van het programma wordt afgestemd aan de duur van de training. Er is geen studiebelasting vooraf.
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die met cliënten met een andere culturele achtergrond werkt, zijn interculturele communicatie wil verbeteren en efficiënter wil samenwerken met cliënten. De training is zowel geschikt voor profit als non-profit organisaties.
Startniveau
Deelnemers aan deze training hebben minimaal een MBO+, HBO of academisch werk- en denkniveau.
Opleidingsniveau
HBO of academisch werk- en denkniveau.
Certificering
De deelnemers ontvangen na afloop een certificaat van deelname.
ECS biedt u op de terreinen waarin zij trainingen verzorgd ook coaching en advies.
Training Cultuursensitief werken.
Inhoud
De deelnemer leert de verschillen in gedrag binnen diverse culturen te herkennen en hier adequaat mee om te gaan. Doel van de training is het verbeteren van de dienstverlening aan cliënten met een andere culturele achtergrond. Bovendien krijgt men beter zicht op zijn persoonlijk handelen in relatie tot die cliënten en de omgeving of het systeem waar zij deel van uitmaken, zodat de deelnemer zijn eigen handelen in een breder perspectief kunt plaatsen. In de training wordt u op een uitdagende manier aan de hand van casussen gestimuleerd om stil te staan bij uw eigen visie en houding. Leren door te doen staat centraal, wat er voor zorgt dat u in staat bent om cultuursensitief te werken.
Leeruitkomsten
Kennis – U heeft inzicht in:
Houding – U bent zich bewust:
Vaardigheden – U kunt:
ECS- deskundigen
ECS is in staat deelnemers een unieke ervaring te bieden tijdens de trainingen. De ECS- deskundigen kunnen op veel manieren hun toegevoegde waarde laten zien:
Heeft u nog vragen of bent u benieuwd naar de mogelijkheden?
Stuur ons gerust een whatsapp bericht, bel ons of vul onderstaand formulier in.